Förbered ditt företag för försäljning. Eller låt oss göra det åt dig.

För att få ut så mycket som möjligt av din försäljning behöver du presentera ditt företag på rätt sätt – från första stund. Känns ni som en seriös organisation? Hur ser tillväxtplanen ut? Har ni alla dokument på plats? Frågorna är många och det första intrycket sätter tonen för hela försäljningsprocessen. 

Vi tänker på ditt framtida jag

Att paketera omfattande information och presentera det på ett strukturerat sätt ger köparen en klar och tydlig bild över din verksamhet. En välutformad affärsmodell skapar trovärdighet som kan vara avgörande för den fortsatta processens utveckling; det är först när alla papper är på plats som du verkligen kan veta vad ditt bolag faktiskt är värt – något som till och med kan bidra till ett ännu högre försäljningspris!

 

Värdera ditt bolag

Affärsmodellen beskriver bolagets syfte, vad bolaget gör och varför bolaget är en god investering – mål och strategier, men också analyser om marknad och konkurrens. För att ta reda på hur mycket ditt bolag är värt behöver man även där göra en grundlig analys av verksamheten, vilket inkluderar bolagets finansiella historik och framtid. Därefter jämförs analysen mot liknande företagsförsäljningar, som i sin tur ger en pricksäker värdering av vad du kan förvänta dig i slutändan (en så kallad indikativ värdeberäkning).

 

 

En tydlig målbild att hålla fast vid

Nästa steg blir att fundera över en hel del praktiska (och känslomässiga) frågetecken som kommer uppstå. När du har lämnat över och någon annan tar vid kan bolagets framtid formas på olika sätt – och det är upp till dig hur. Ett tydligt försäljningsmotiv och en målbild över hur bolaget ska förvaltas förenklar processen och gör det lättare för dig att kliva åt sidan när tiden väl är inne.

 

Drömmer du om att hitta den rätta?

När målbilden är formulerad och konkret har det blivit hög tid att hitta en köpare som lever upp till de förväntningar och krav du har. För att underlätta ditt beslut presenterar vi därför ett urval av köpare för dig att utgå ifrån, speciellt utvalda efter dina önskemål. Men att sätta sig in i köparens intentioner är lättare sagt än gjort och att hitta någon som svarar upp på dina kriterier och samtidigt ger en bra magkänsla är alltid en utmaning, även för oss som erfarna rådgivare. Men det är just den erfarenheten som gör att vi kan undvika fallgropar och upptäcka varningstecken. Som gör att vi lyckas. 

Behöver du rådgivning?