Att sälja sitt bolag är inget litet beslut. Men när det väl är bestämt finns det många frågor som behöver svar. Var hittar du rätt köpare? Hur mycket ska du sälja för? Och när är det egentligen rätt tidpunkt för dig att sälja? Timingen för en företagsförsäljning har visat sig spela stor roll för vad prislappen landar på i slutändan. Här är ett par faktorer som kan indikera när det är bäst för dig att sälja. En lyckad affär ska kännas bra vid försäljningstillfället, men även flera år senare.
Hitta din sweetspot
Det sägs att den perfekta tidpunkten för en företagsförsäljning är nästintill omöjlig att pricka in. Oftast väntar man för länge, tills man till slut tvingas sälja, eller så är man otålig och accepterar ett bud från första bästa köpare. Men med god planering och is i magen kan du optimera resultatet av din försäljning.
En köpare med rätt verktyg
Vi befinner oss i en snabbrörlig värld. Pandemin påskyndade digitaliseringen explosionsartat och tvingade många bolag tänka om för att kunna möta kundernas nya krav. Lika viktigt som att hålla ditt erbjudande relevant är att hitta en köpare som känns relevant. Rätt köpare kan säkra ny kompetens, satsa mer digitalt och säkra bolaget för framtiden. Du som vill ta ditt företag till en ny marknad eller bransch kan gynnas av att sälja till en köpare med rätt muskler, vid rätt tillfälle.
Rustade för framtiden
Vill du ta ditt företag till nästa nivå med en ny ägare? Förändrade förutsättningar eller stundande pension kan göra att du redan nu vet att du kommer vilja sälja ditt bolag inom ett par år. Många bolags tillväxt hämmas på grund av bristen på rätt kompetens i rätt tid. Genom att ligga steget före och redan nu tänka ut vad bolaget kommer behöva i framtiden blir det bättre rustat.
Vill du snacka mer?
Ett gott råd är att försöka ha lite fingertoppskänsla och känna av hur vinden blåser i just din bransch. Känns det som en klurig uppgift? Det behöver det inte vara. Vi har erfarenhet av att värdera företag och identifiera potentiella värdehöjare som kan ta ditt bolag till nästa nivå. Vi förstår att ditt företag betyder mycket för dig och hjälper dig gärna att ta försäljningsprocessen framåt – vid rätt tidpunkt.